Szukaj

VEGE LUNCH

Bartek, 29 czerwiec 2020
VEGE LUNCH

do 20 min + 35 minut w piekarniku | źródło błonnika roślinnego | źródło antyoksydantów | porcja dla 2 osób

Doskonale wiemy, że szybkie pomysły na lunch są jak złoto, szczególnie od poniedziałku do piątku, kiedy grafik zadań pęka w szwach. Trener Błaszczyk to już mistrz w tworzeniu dań obiadowych w mniej niż 20 minut. Vege lunch to jedna z tych opcji!

Dzięki temu, że Trener Blaszczyk serwuje warzywa w całości, nie tylko zachowuje cenny czas, ale dba o nasze zdrowie. Pod skórką warzyw znajduje się najwięcej wartości odżywczych, przede wszystkim antyoksydantów (więcej na ten temat możesz przeczytać tutaj), a skórka sama w sobie jest niezastąpionym źródłem błonnika roślinnego, który stoi na straży prawidłowej pracy jelit (chcesz wiedzieć więcej? Tu znajdziesz info).

Podczas treningów w studio często od razu, jak dzieci dzielimy się nowymi przepisami z #teambodyhero Ten przepis nasunął pytanie: a co z pestycydami, przecież ich również jest najwięcej na skórce? Czy nie jest bezpieczniej dla zdrowia obierać warzywa?

Zgoda, tak jest. Dlatego warto wybierać warzywa z certyfikatem BIO. Ich dostawcy muszą spełniać normy związane z uprawą wolną od: nawozów sztucznych, pestycydów i chemicznych środków ochrony roślin. Ale to nie jedyna opcja. Nie zawsze mamy dostęp lub fundusze do warzyw z certyfikatem BIO, wtedy możemy warzywa i owoce poddać dwustopniowej kąpieli.

Jak umyć warzywa, aby pozbyć się pestycydów i szkodliwych pasożytów?

Krok po kroku

01/ Kąpiel kwaśna- dla usunięcia szkodliwych bakterii i pasożytów. Na 1l wody dodaj 1/2 szklanki octu (najlepiej jabłkowego), zamocz warzywa i pozwól im poleżeć przez 2-3 minuty.

02/ Kąpiel zasadowa- dla usunięcia pestycydów z powierzchni roślin. Na 1l wody dodaj 1 czubatą łyżki sody oczyszczonej. Zamocz warzywa i pozwól im poleżeć przez kolejne 2-3 minuty.

03/ Po tych 2 kąpielach opłucz warzywa/owoce w czystej wodzie.

Ten przepis ma jeszcze jeden dodatkowy atut. W 100% jest zero waste- jeśli przecenisz swoje możliwości, bo głód dyktował ci ilość warzyw, która wylądowała w piekarniku (u nas często się tak zdarza), wszystkie warzywa możesz zmiksować na pyszną vege pastę do kanapek. Przepis już niebawem!



Składniki

6 małych cukinii / 6 średnich marchewek / 2 pomidory / 4 papryki
/ 4 garści zielonego groszku (świeżego w łupinach) / 2 liście jarmużu* / 4 łyżki oleju kokosowego* / 7 ząbków młodego czosnku / sól himalajska i świeżo mielony pieprz** do smaku

2 garści rozdrobnionego*
można zamienić na olej rzepakowy lub masło**
u nas ostatnio Króluje pieprz zielony***

Zanim zaczniesz

Piekarnik rozgrzej do 180 stopni (termoobieg), blachę piekarnika wyłóż papierem do pieczenia. Wszystkie warzywa w całości (groszek również) dokładnie umyj. Czosnek rozdziel na ząbki, 6 z nich (każdy osobno) rozgnieć o deskę do krojenia, tak aby skórka pękła (nadaje się do tego bok ostrza noża), ostatni obierz i pokrój. Liście jarmużu poszarp na małe kawałeczki*.

łodygi świetnie nadają się do zielonych smoothie*

Krok po kroku

01/Umyte warzywa (poza groszkiem i jarmużem) ułóż na blaszce do pieczenia, pomiędzy poukładaj 6 rozgniecionych ząbków czosnku w łupinie. Całość polej olejem kokosowym (około 2 łyżki), posyp solą i pieprzem. Wstaw do piekarnika na około 35 minut*

02/ Rozgrzej patelnię na wolnym ogniu, dodaj pozostałą część oleju kokosowego**, na rozgrzany olej wrzuć pokrojony ząbek czosnku i pozostaw do uzyskania złotego koloru..

03/ Kiedy czosnek będzie zrumieniony, dodaj groszek w łupinach i poszarpane liście jarmużu. Dodaj pieprz i sól do smaku i blanszuj 3-4 minuty.


Na marginesie

* warzywa powinny być al dente
** można zastąpić masłem 

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów