Szukaj

ZIELONY GROSZEK Z CZOSNKIEM

Bartek, 23 maj 2021
ZIELONY GROSZEK Z CZOSNKIEM

30 min | źródło: wit. A,C,K, wit. z grupy B, potasu, cynku, fosforu, magnezu; fitozwiązków: antocyjany, beata karoten, luteinę  | żródło błonnika  | posiłek: białko roślinne + warzywa + tłuszcze  | 2 porcje


Czasem najlepsze pomysły w kuchni powstają z resztek. Tak właśnie było w przypadku tego połączenia, gdy Bartek zastanawiał się, co zrobić, gdy w lodówce pustki. Groszek z czosnkiem okazał się strzałem w dziesiątkę! Kapitalny smak w tym daniu uzupełniają walory odżywcze.


Groszek, reprezentant warzyw strączkowych, jest świetnym źródłem roślinnego białka. To właśnie strączki są odpowiedzią na często przez Was zadawane pytanie: “Ale jak dostarczyć odpowiednią ilość białka na diecie wege?”.

Poza tym groszek to też super źródło błonnika (wspierającego prawidłowe funkcjonowanie jelit) oraz witamin (A, C, E, K i tych z grupy B) i pierwiastków śladowych (potasu, cynku, fosforu, magnezu).


To połączenie możecie wykorzystywać przygotowując osobne danie (przepis niżej) albo jako dodatek do sałatki.



Składniki

Zielony groszek (500 gr)* / 2 ząbki czosnku / oliwa z oliwek** / 2 średnie marchewki / 1 cukinia / pól czerwonej kapusty*** / sok z cytryny / sól i pieprz do smaku / 2 liście laurowe / 2 ziarenka ziela angielskiego / kilka ziarenek pieprzu / łyżeczka cukru kokosowego 

Świeży lub mrożony*
lub inny tłuszcz do smażenia**
lub białej***

Zanim zaczniesz

Umyj warzywa. Kapustę poszatkuj. Marchew i cukinię pokrój w cienkie plastry. Obierz czosnek i poszatkuj.

Przygotuj 2 patelnie i garnek.

Krok po kroku

Groszek z czosnkiem

01/ Na patelni rozgrzej 2-3 łyżki oliwy*, na rozgrzaną oliwę wrzuć posiekany czosnek, pozostaw do zrumienienia.

02/ Dodaj groszek, wymieszaj. Zostaw pod przykryciem na małej mocy palnika na 15-20 minut (aby nie stracił koloru). Dodaj sól, pieprz i kilka kropli soku z cytryny do smaku.

Glazurowana marchew z cukinią

03/ Na drugiej patelni rozgrzej 3-4 łyżki oliwy z oliwek*, dodaj liście laurowe, ziele angielskie i ziarna pieprzu, podsmażaj na małej mocy palnika prze 5-7 minut (aby przyprawy puściły aromat). Po tym czasie wyciągnij przyprawy. Dodaj cukier i mieszaj do momentu, aż się roztopi.

04/ Na rozgrzaną, aromatyczną oliwę wrzuć plastry marchewki i cukinii, dodaj sól i pieprz do smaku. Cały czas mieszając podsmażaj, aż warzywa pokryją się glazurą i zrobią się delikatnie miękkie (al dente).

Kapusta

05/ Poszatkowaną kapustę, zalej gorącą wodą, dodaj pół łyżeczki soli i pozostaw na 3-4 min. Po tym czasie ją odcedź.

06/ W garnku rozgrzej 2 łyżki oliwy z oliwek*, na rozgrzaną oliwę wrzuć kapustę, dodaj pieprz do smaku i dokładnie wymieszaj. Na koniec skrop sokiem z cytryny.

Całość możesz podać jako jedno danie (jak na zdjęciu :D) lub każdy z tych elementów wykorzystać osobno. Groszek swietnie nadaje się jako dodatek do sałatek lub vege bowli, glazurowana marchew z cukinią rownież - sprawdzić możesz w tym przepisie, a kapusta z nutką chilli rozgrzeje największych zmarzluchów.

Smacznego :)


Na marginesie

* lub innego tłuszczu do smażenia


Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów