WYWAR DYNIOWO-IMBIROWY
WYWAR DYNIOWO-IMBIROWY

2h | źródło: wit. A, wit. E, wit. C, cynku, selenu, wapnia, magnezu, potasu oraz kwasu foliowego | źródło fitozwiązków: Beta-karoten | źródło: błonnika | posiłek: warzywa + tłuszcze | duży gar rozgrzewającego wywaru

 

Czasem w życiu nakombinujemy się, jak się tylko da, a najlepsze rozwiązanie mamy tuż pod nosem. Tak też było z wywarem dyniowym, który zawsze przygotowuje jesienią Bartek, nie próbując go przed zmiksowaniem na krem. Któregoś dnia nasza znajoma spróbowała samego bulionu i wszyscy przepadliśmy. Stąd dziś na blogu zupa z dyni, ale nie w formie kremu, a rozgrzewającego wywaru z imbirem.

Sezon jesienny niestety oznacza przeziębienia, zatkane nosy i ogólne obniżenie odporności. Możemy jednak pomóc naszym organizmom w przetrwaniu tego okresu, wybierając posiłki wspierające odporność. W tym wywarze mamy aż trzech takich bohaterów: imbir, dynie oraz ziemniaki.

Imbir to ponad 160 substancji aktywnych, które wykazują właściwości:

  • przeciwzapalne (dzięki olejkom eterycznym o nazwach: zingiberen, zingiberol, fgingero, shoagol)
  • antybakteryjne
  • rozgrzewające
  • przeciwwymiotne
  • przeciwrakowe
  • przeciwbakteryjne 
  • wspomagające odporność (m.in. dzięki wit. C).

Dodajmy do tego królową polskiej jesieni - dynie, zawierają skrobię. A skrobia to idealny posiłek dla “dobrych” bakterii w naszych jelitach. Dzięki dyni dbasz więc o:

  • swój dobry nastrój - tak, 80% produkcji serotoniny odbywa się właśnie w jelitach!
  • prawidłową gospodarkę energetyczną w ciele, 
  • wzmocnioną odporność - w jelitach zachodzi przemiana wit. D w jej aktywną postać,
  • lepszą dietę - bo karmiąc jelita zdrowymi, potrzebnymi im składnikami, zmniejszasz ich zachcianki na czipsy czy inne przekąski.

 

O właściwościach ziemniaków pisaliśmy z kolei tu: https://bodyhero.pl/blog/blogosfera/salatka-z-mlodymi-ziemniakami 

Garnki w dłoń i zaczynamy! 

 


Składniki

cała dynia Hokkaido (1-1,5kg)* / 1-1,5kg ziemniaków / 5-8cm korzenia imbiru / 5 cebul szalotek / 4 ząbki czosnku / 10-15 łyżek oliwy z oliwek** / 3 łyżki naturalnego octu jabłkowego / sok z całej cytryny / sól gruboziarnista do smaku*** / 

*to ważne odmiana Hokkaido jest słodsza i ma inną fakturę
**lub masła (proporcjonalnie)
***sól gruboziarnista nadaje głębszy smak podczas długiego gotowania

Zanim zaczniesz 
Cebule i czosnek poszatkuj.
Ziemniaki, dynię i imbir umyj i pokrój: ziemniaki i dynię  w kostkę, imbir w cienkie plastry. 
Dyni Hokkaido nie trzeba obierać- my z tego korzystamy. Ziemniaki i imbir rownież dodajemy w skórkach.

Przygotuj duży garnek.

Krok po kroku

01/ Na dnie garnka rozgrzej oliwę, wrzuć posiekaną cebulę i czosnek, podsmażaj 10-15 minut.

02/ Do cebuli i czosnku dodaj ziemniaki i dynię- chwile podsmażaj, następnie zalej wodą i doprowadź do wrzenia. Użyj takiej ilości wody żeby warzywa były przykryte na długość 1/3 małego palca.

03/ Po zagotowaniu zmniejsz moc palnika, dodaj plastry imbiru i 2 duże szczypty soli gruboziarnistej- gotuj około 1-1,5h na małej mocy palnika.

04/ Na końcu gotowania dodaj sok z całej cytryny oraz ocet jabłkowy (3 łyżki).

 

Smacznego!


do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoplo.pl